AKADEMIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO W WARSZAWIE
FILIA W BIAŁEJ PODLASKIEJ
Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu

organizuje kurs

„Somatic Movement Education”

Kurs „Somatic Movement Education” (SME) jest adresowany do wszystkich tych, których interesuje potencjał pogłębiania świadomości ciała dla rozwoju osobistego, zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. Kurs ten może służyć osobom, które w swojej działalności zawodowej mają bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem, zwłaszcza z jego wymiarem cielesnym. Ofertę kierujemy nie tylko do fizjoterapeutów, trenerów personalnych, instruktorów, trenerów sportowych, psychologów, terapeutów innych dziedzin, etc., ale także do wszystkich zainteresowanych świadomością własnego ciała oraz użyciem podejścia SME w pracy z ludźmi.

Kurs podzielony jest na dwie 10-godzinne części:

I cześć: (20-21 kwietnia 2018) będzie skupiona na pracy własnej, na budowaniu i pogłębianiu własnej świadomości ciała. Będzie to także baza dla II części kursu. Teoretyczny wstęp i praktyka własna.

II część: (18-19 maja 2018) będzie skupiona na somatycznej pracy z drugą osobą, wykorzystując doświadczenie własne i wiedzę uzyskane podczas części I. Teoretyczny wstęp i praca w parach.

Cel kursu: Wyposażenie uczestników kursu w najnowsze metody i techniki pogłębiania świadomości ciała oraz doświadczenie podejścia SME w pracy z ciałem, które można zastosować w bezpośredniej pracy z drugim człowiekiem, lub jako drogę do rozwoju osobistego i samopoznania. SME pozwala na poznanie własnych odczuć cielesnych i nawyków ruchowych, a dzięki temu może przyczynić się do pracy z wyrażaniem uczuć, emocji i odczuć mieszkających w ciele, poszukiwania koordynacji i przyjemności własnego ruchu, czy rozpoznawanie mowy ciała własnej i innych. Te aspekty ruchu i świadomości somatycznej mogą być pomocne w redukcji odczuwanego stresu i bólu, szybszej rekonwalescencji przy urazach czy kontuzjach, a także bardziej optymalnym wykonywaniu czynności codziennych i wyczynowych.

Wymagania podczas rekrutacji kandydatów na kurs:

  • wykształcenie średnie;
  • wypełniony kwestionariusz osobowy;
  • posiadanie ubezpieczenia NNW.

Organizacja kursu: Zajęcia weekendowe /piątek-sobota/ w wymiarze 10 godz. będzie prowadziła mgr Weronika Grantham posiadająca uprawnienia Somatic Movement Educator*

*Somatic Movement Educator – Edukatorka certyfikowana przez ISMETA (International Somatic Movement Education and Therapy Association); Istruktorka Jogi (Zenways Yoga, UK), Artystka Tańca Kreatywnego, absolwentka studiów magisterskich Dance and Somatic Well-being: Connections to the Living Body (University of Central Lancashire), oraz studiów licencjackich Dance and Movement Studies and Healing Arts (University of Derby) w Wielkiej Brytanii. Obecnie wykładowca na AWF w Białej Podlaskiej.

PROGRAM KURSU (2x 10h akademickich):

 

Część Pierwsza 20-21 kwietnia 2018 r. –Soma: Świadomość własnego żyjącego ciała

Piątek:17.00-20.15(4 godz. akademickie)

·            17.00- 18.30 Somatic Movement Education: wykład wprowadzający

·                                        15 min. przerwa*

·       18.45-20.15: wprowadzenie do technik Somatic Movement Education: praktyka propriocepcji czyli słuchania sygnałów płynących z ciała oraz obserwacji wewnętrznego doświadczenia.Wyrażenie ich drogą ekspresji poprzez słowo i obraz („skanowanie” ciała)

Sobota:10.00-15.30(6 godz. akademickich + 30 min przerwy)

·        10.00-11.30: Praca nad pogłębianiem świadomości własnego ciała i jego potrzeb w chwili obecnej. Doświadczenie czucia głębokiego i kinestezji. Uważność wielopoziomowości doświadczenia wewnętrznego: uczucia, odczucia, emocje, obrazy, impulsy. Czego potrzebuję w tej chwili, aby czuć się dobrze?

·                                       15 min. przerwy*

·            11.45-13.15: Zauważanie i wyrażanie impulsów ruchowych – wprowadzenie teoretyczne. Impulsy ruchowe; podejmowanie świadomych decyzji i dokonywanie świadomych wyborów; myśli „cielesne”; Podążanie za własnym procesem ruchowym, pozwolenie ciału na „prowadzenie nas”. Wprowadzenie do ruchu spontanicznego: jak i czy moje ciało chce się poruszyć/ać?

·                                      45 min. przerwy na obiad*

·          14.00-15.30: Wstęp do praktyki z metody Life Art Process. Eksploracja „Autoportret”: Praca indywidualna łącząca ruch spontaniczny, obraz i wyobraźnię, emocje i uczucia z poczuciem tożsamości i obrazu własnej osoby („self-image”). Prezentacja stworzonych autoportretów w sposób afirmujący każdego uczestnika, aby poczuł się zauważony i wysłuchany.

 

Część druga – 18-19 maja 2018r. - procesy SME w pracy z drugą osobą

Piątek: 17.00-20.15 (4 godz. akademickie)

·         17.00- 18.30: Wstęp teoretyczny – Somatic Movement Education w relacji z drugą osobą: podejście „Co-Creation”, czyli współ-tworzenia; znaczenie obecności w pracy własnej i pracy z drugą osobą; uzdrawiająca relacja między klientem, a terapeutą/ praktykiem postawa refleksyjna; ruch, poczucie łączności ze sobą i z drugą osobą, ruch i poczucie wsparcia;lecznicza moc świadomego dotyku; Znaczenie tworzenia i „utrzymywania” bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni w pracy z drugą osobą, która jest podstawą każdego procesu leczniczego: podejście pozytywne, pełne wrażliwości, bez oceniania

·         15 min. przerwy*

·         18.45-20.15: Anatomia doświadczalna („experiential anatomy”) – wstęp: doświadczanie wybranych struktur ciała poprzez techniki somatyczne. Dotyk własny (i różne jego rodzaje) a kontakt ze strukturami anatomicznymi ciała. Praca w parach – kontakt - wprowadzenie, obudzenie poczucia obecności dla siebie i innych.

 

Sobota:  10.00-15.30 (6 godz. akademickich + 30 min przerwy)

·      10.00-10.45: Wstęp: czego potrzebuje moje żyjące ciało, aby być w pełni obecnym dla drugiej osoby? „Rozgrzewka” somatyczna. Otwarcie się własne doświadczenie somatyczne oraz na obecność innych osób.

·     10.45-11.30: Praca w parach: praktyka tworzenia i „trzymania” przestrzeni i procesu dla drugiej osoby. „Słuchanie” sygnałów płynących z ciała i jego poszczególnych części. Czy potrafię BYĆ z drugą osobą, widzieć ją, słyszeć i czuć w pełni, a nie wciąż coś ROBIĆ?

·         15. min. przerwy*

·         11.45-13.15: Life Art Process – praktyka tworzenia relacji interpersonalnych poprzez ruch i wybrane procesy somatyczne metody Life Art Process w parach.

·         45 min. przerwy na obiad*

·         14.00-15.30: Praktyczne zastosowanie podejścia „Co-Creation” – praca w parach: świadome i czułe odpowiadanie na potrzeby drugiej osoby „tu i teraz”: pełna obecność, ruch, świadomość świadka, ekspresja wizualna, dotyk, kontakt, słowo; praktyka podążanie za procesem samym w sobie

·         Pytania i odpowiedzi. Zakończenie warsztatów.

Powyższy plan ma charakter orientacyjny. Ze względu na swoją naturę i zanurzenie SME w chwili teraźniejszej, kurs będzie również kształtowany przez uczestników i dopasowany do ich potrzeb.

* Podczas przerw obiadowych, posiłki nie będą zapewnione, proszę przynieść własne jedzenie (stoliki będą dostępne). Podczas krótszych przerw dostępne będą dla wszystkich woda, herbata, kawa i ciasteczka 

Dla komfortu uczestnictwa, proszę przynosić na zajęcia własny koc i/lub matę (będziemy wykonywać ćwiczenia w pozycji leżącej, ważna jest tu wygoda i poczucie ciepła) oraz zeszyt lub dziennik, w którym będzie można zapisywać swoje refleksje.

GDZIE: AWF Biała Podlaska, ul. Akademicka 2 (Sala Tańców)

Koszt kursu: 170 złotych za każdą z części kursu. Zapisując się na dwie części płatność 300zł.

Zgłoszenia: formularz zgłoszeniowy

Osoby zainteresowane proszone są o wysłanie zgłoszenia na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel. 83 342 88 09

Szczegółowych informacji udziela: mgr Weronika Grantham e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel. 883 460 908

Literatura:

Batson, G. (2009), ‘The Somatic Practice of Intentional Rest in Dance Education – Preliminary Steps Towards a Method of Study’, Journal of Dance and Somatic Practices, 1: 2, pp. 177-197.

Brooks, C. V. W, (1982), Sensory Awareness. The Rediscovery of Experiencing. Ross-Erikson Publishers. Santa Barbara.

Eddy, M. (2009), ‘A Brief History of Somatic Practices and Dance: Historical Development of the Field of Somatic Education and its Relationship to Dance’, Journal of Dance and Somatic Practices, 1: 1, pp. 5–27.

Eddy, M. (2002). ‘Somatic Practices and Dance: Global Influences’, Dance ResearchJournal, 34: 2, pp. 46–62.

Greenland, P. (2000),Hoping Home Backwads. Body Intelligence and Movement Play. JABADAO. Leeds.

Halprin. A. JAKO SZTUKA UZDRAWIANIA. Do zdrowia przez ruch i twórczą pracę z uczuciami. Virgo Books.

Hartley, L. (1995), Wisdom of the Body Moving. An Introduction to Body-Mind Centering. Berkeley, California: North Atlantic Books.

Johnson, D. H. (1995), Bone, Breath, Gesture. Practices of Embodiment. North Atlantic Books. Berkeley, California.

Shusterman, R. Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki. Universitas.

Williamson, A. (2009), ‘Formative support and connection: somatic movement dance education in community and client practice’, Journal of Dance & Somatic Practices, 1: 1, pp. 29-45(17).