Barbara Długołęcka

Barbara Długołęcka

     Osteoporoza została uznana przez Światową Organizację Zdrowia za chorobę cywilizacyjną. Jest to choroba w przebiegu której dochodzi do zaniku tkanki kostnej, w konsekwencji czego zwiększa się częstość występowania złamań. Najczęstsze i najwcześniejsze są złamania kręgów, z których tylko 25-30 proc. objawia się w postaci ostrego bólu. Inną szczególnie groźną konsekwencją osteoporozy jest złamanie bliższego końca kości udowej. W jego wyniku 50 proc. poszkodowanych traci zdolność samodzielnego poruszania się, a co piąta kobieta i co trzeci mężczyzna umiera w pierwszym roku po złamaniu. Mężczyźni są przekonani, że oni nie chorują na osteoporozę, niestety ta choroba dotyczy również ich. Coraz częściej nie dbają oni o zdrowie i kondycję fizyczną, prowadzą siedzący tryb życia, sięgają po różnego rodzaju używki, źle się odżywiają, a to wszystko sprawia, że coraz bardziej narażeni są na złamania kości związane z osteoporozą.
     Szkielet jest nie tylko rusztowaniem, na którym opiera się całe ciało. To żywa tkanka, która nieustannie się zmienia – równocześnie bowiem przybywa i ubywa nam kości, jednocześnie budujemy tkankę kostną i ją „wchłaniamy”. Pierwsze 20 lat życia jest kluczowe dla osiągnięcia 90% tzw. szczytowej masy kostnej, czyli maksymalnej masy tkanki kostnej jaką może osiągnąć organizm. W wieku 25-30 lat następuje okres równowagi, potem zaczyna dominować już tylko jej ubytek. Masa kośćca w wieku podeszłym zależy od masy kośćca w wieku dojrzałym, a także od tempa jej ubytku. Jeżeli gęstość kości spada poniżej pewnego progu, ryzyko złamania znacznie wzrasta.
     W związku z powyższym zaprosiliśmy do wzięcia udziału w badaniu mężczyzn o zróżnicowanym poziomie aktywności fizycznej (studenci kierunku wychowanie fizyczne i fizjoterapia oraz zawodników różnych dyscyplin sportowych – zapasy, gry zespołowe, MMA) będących w wieku 18-24 lata tj. w okresie życia ważnym dla osiągania wysokiej szczytowej masy kostnej. W badaniu określono stopień mineralizacji i gęstości tkanki kostnej metodą DEXA, oraz czynniki mające wpływ na jej jakoś, takie jak: obecny sposób żywienia, aktywność fizyczną oraz predyspozycje genetyczne. W chwili obecnej posiadamy wyniki badań 130 mężczyzn, które niestety potwierdzają wyniki uzyskane przez inne ośrodki naukowe (polskie i zagraniczne) zajmujące się tą problematyką, a mianowicie, iż wśród przebadanych mężczyzn, wielu już w tym wieku ma obniżoną masą kostną. Dalsze analizy wykażą co jest przyczyna tego stanu. Ale już wiadomo, że na pewno jest to w większości siedzący ryb życia oraz nieprawidłowe odżywianie.
     A więc Panowie zalecenia na już są następujące:

  1. Dbaj o dobrą dietę - podczas układania planu żywienia warto zwrócić uwagę na to, by nie zabrakło w nim wartości odżywczych, witamin i minerałów. Białko, wapń oraz witamina D - to są składniki, o których musimy pamiętać. Dlatego warto sięgać po drób, ryby, nabiał czy np. szpinak.
  2. Nie pal, nie pij - Palenie papierosów to nałóg, który może przyspieszyć występowanie zmian osteoporotycznych. Z kolei jeśli przygodę z alkoholem rozpoczniemy w młodym wieku, zagrożenie zwiększy się jeszcze bardziej. Pamiętajmy, że wino, piwo czy drink nie pozostają bez wpływu na hormony, wypłukują również wapń.
  3. Pamiętaj o aktywności - Ważne jest to, by kości i mięśnie były mocne przez cały czas. Jeśli przez większość życia nie jesteśmy aktywni, zwiększa się szansa na to, że będziemy mieć problemy z osteoporozą. Dlatego warto pamiętać o tym, aby aktywność fizyczna towarzyszyła nam w każdym momencie życia.

Pozdrawiam - Kierownik Badań Statutowych - DS. 248